Program


Quatuor Ébène

Quatuor Ébène

Haydn, Britten, Beethoven

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Wednesday, October 16 2024 7:30PM

Haydn: 63. (B-dúr) vonósnégyes, Hob. III:78 [op. 76/4] („Napkelte”)
Britten: Három divertimento

SZÜNET

Beethoven: 13. (B-dúr) vonósnégyes, op. 130 és Nagy fúga, op. 133

Quatuor Ébène: Pierre Colombet, Gabriel Le Magadure (hegedű), Marie Chilemme (brácsa), Raphaël Merlin (cselló)

 

A francia Quatuor Ébène tagjai Takács-Nagy Gábortól, Eberhard Feltztől és Kurtág Györgytől vettek órákat, mielőtt 2004-ben megnyerték az ARD Versenyt. 2009-ben francia szerzők vonósnégyeseit felvonultató lemezüknek köszönhetően a BBC zenei magazinja „Az év felfedezettje”, a Gramophone „Az év felvétele” díjjal ismerte el őket. Egységük legendáját egy 2017-ben elkészült film is bemutatta, mely betekintést nyújtott abba, milyen viták, próbautak, mennyi gyakorlás és szenvedély során készülnek egy-egy rendkívül sikeres koncertre. És bár az akkori egység mégis megbomlott, amikor a brácsás személye megváltozott, öt éven belül már a második koncertjével készül elkápráztatni az új formáció a Zeneakadémia közönségét. Mostani hangversenyükön két bécsi klasszikus és egy 20. századi kompozíció hangzik el. Haydn kései éveiben keletkezett az Erdődy József grófnak ajánlott op. 76-os vonósnégyesciklus, negyedik darabja az első tétel legfelső szólamában hallható, felfelé ívelő motívumról kapta melléknevét. Britten pont fordítva, a húszas évei elején írta három különböző karakterű tételből álló kompozícióját (Induló, Keringő, Burleszk); címével egy Haydn korában népszerű szórakoztató műfajt, a divertimentót idézi meg. Az estét Beethoven grandiózus, hattételes vonósnégyese zárja, melynek az eredeti változatban szerepelt fináléja, a kiadói kérésre lecserélt Nagy fúga is megszólal.

RENDEZŐ: Zeneakadémia Koncertközpont

 

SOROZAT: Vonósnégye

Our offer


A Keller András vezetésével 1987-ben létrejött vonósnégyes – ahogy egy korabeli kritika fogalmazott – „fortissimo robbant be a magyar zenei életbe”. Ugyanebben az évben az egyik szakíró egyenesen így fogalmazott: „nem titok, hogy a nemzetközi elismerést kivívott Takács-kvartett után ők a folytatói a magyar kamarazenélés méltán híres hagyományának.”

„A francia klasszikusok közül legjobban Couperin felel meg temperamentumomnak” – nyilatkozta Ravel 1924-ben. A francia barokk zene emléke előtt hódoló zongoraműve, a Le tombeau du Couperin 1914 ás 1917 között született, zenekari átirata pedig 1919-ben. A kompozíció meglepően hamar eljutott Magyarországra, először 1922-ben, a Svéd Királyi Balett vendégjátéknak zenéjeként szólalt meg, az eredeti zongoraaverzió pedig éppen 100 éve, 1925-ben.

Kodály Zoltán és a Zeneakadémia kapcsolata szoros és meghatározó volt, mind Kodály életére, mind a Zeneakadémia fejlődésére nézve. Kodály a Zeneakadémián tanult, ahol Hans Koessler volt a zeneszerzéstanára. 1907-től kezdve közel öt évtizeden át tanított egykori alma materében többek között zeneelméletet, zeneszerzést, illetve népzenét. Kodály rövid ideig a Zeneakadémia aligazgatója,

Suggestions


Tornyai Péter és Zétényi Tamás több száz koncerten játszott együtt az elmúlt 15 évben, különböző, Classicus névre keresztelt formációkban. Emlékezetes…

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.