Arenszkij: 1. (d-moll) zongoratrió, op. 32
Sosztakovics: 1. (c-moll) zongoratrió, op. 8
SZÜNET
Bonis: Soir, Matin, op. 76
Ravel: a-moll zongoratrió
Langer Ágnes (hegedű), Karasszon Eszter (cselló), Szalai Éva (zongora)
Csajkovszkij nem is sejtette, hogy hagyományt teremtett, amikor zongoratriót komponált Nyikolaj Rubinstein emlékére. Az „emléktriók” sorozata ugyanis folytatódott többek közt Arenszkij darabjával, amely Karl Davidov emlékére készült. Davidov a szentpétervári konzervatórium igazgatója és az orosz csellóiskola alapítója volt; az ajánlásból adódik, hogy a cselló kiemelt szerepet kap a műben. A gyászhoz van némi köze Sosztakovics egyetlen nagyszabású tételből álló darabjának is, amely eredetileg a Poème címet viselte. Ravel talán legjelentősebb kamaraműve szintén a zongoratrió műfajába tartozik, ahogyan Mel Bonis késő romantikus stílusú Este és reggel című kompozíciója is. Franck akkora tehetségnek találta Bonist, hogy női zeneszerző létére kivételes eljárással bejuttatta őt a kizárólag férfiak által látogatott Conservatoire-ra. Ez és Saint-Saëns nagyrabecsülése sem óvta meg azonban Bonist (és több mint 300 művét) attól, hogy halála után hosszú időre méltatlanul feledésbe merüljön.
RENDEZŐ:
Zeneakadémia Koncertközpont