
Élesben - Az Egyházzenei Tanszék
Egyházi ünnepek zenéje a gregoriántól a 21. századig
Egyházi ünnepek zenéje a gregoriántól a 21. századig
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2016. november 18. péntek, 19:30
Több évszázad vokális és hangszeres zenéje – virágvasárnap, nagycsütörtök,nagypéntek, nagyszombat és húsvét vasárnap ünnepi rendjéhez kapcsolódóan
Közreműködnek: az Egyházzene Tanszék hallgatói és oktatói.
Az Egyházzene Tanszék műsora az egyházi év legkiemelkedőbb, zeneileg is leggazdagabb időszakát állítja középpontjába. A virágvasárnappal kezdődő és húsvét ünnepében kiteljesedő nagyhét az egyházzenei szolgálatot végzők számára mindenkor az év legfontosabb feladata volt. Szertartásrendje eltér az év rendes menetétől, ősi énekanyagát és a hozzá csatlakozó többszólamú tételeket, népénekeket, orgonazenét az énekesek, hangszerjátékosok különös figyelemmel, művészi tudásuk legjavát nyújtva adták elő, a zeneszerzők a zenetörténet valamennyi korszakában a legnagyobb gonddal, a régi hagyományokat tiszteletben tartva komponálták meg a nagyhéten elhangzó műveiket. Így volt ez a protestantizmus idején is; a korai protestáns liturgia a közös örökségnek sok elemét megőrizte. A 19. században meginduló liturgikus és egyházzenei reformok igyekeztek a régi egyházi szertartásrendhez, az ősi gregorián örökséghez és az arra épülő reneszánsz vokálpolifónia ideáljához visszatérni, a zeneszerzők ezek szellemében írták nagyheti tételeiket. A műsorban – virágvasárnap, nagycsütörtök, nagypéntek, nagyszombat és húsvét vasárnap ünnepi rendjét követve – az egyes napok legfontosabb tételei hangzanak el. Az összeállítás az ünnepi időszak sajátosságainak megmutatása mellett egyházzene-történeti utazás is, hiszen több évszázad vokális és hangszeres – elsősorban orgonás – terméséből, azok gazdag és változatos anyagából válogat. A gregorián zene mellett középkori polifon, reneszánsz, barokk, romantikus és kortárs művek is elhangzanak a Tanszék hallgatóinak és tanárainak előadásában, mind a katolikus, mind a protestáns örökségből.
Rendező: Zeneakadémia Koncertközpont
Az angol zene a 17. században a politikai és társadalmi viszonyokhoz hasonló volumenű változáson ment keresztül. Az utolsó évtizedekre érett be a helyi hagyományok, illetve az országba bejutott francia és olasz zene fúziója, amely egy sajátos, sokszínű és gazdag angol barokk stílus létrejöttét eredményezte. Ennek a zenei áramlatnak a legfőbb képviselői John Blow, illetve a tragikusan rövid életű tanítványa, Henry Purcell voltak.
Kodály Zoltán és a Zeneakadémia kapcsolata szoros és meghatározó volt, mind Kodály életére, mind a Zeneakadémia fejlődésére nézve. Kodály a Zeneakadémián tanult, ahol Hans Koessler volt a zeneszerzéstanára. 1907-től kezdve közel öt évtizeden át tanított egykori alma materében többek között zeneelméletet, zeneszerzést, illetve népzenét. Kodály rövid ideig a Zeneakadémia aligazgatója,
A program kb. 50 perces programon bemutatjuk a Zeneakadémia épületének különleges díszítéseit, rejtett kincseit, megismerkedhetnek a legendás a Nagyterem történetével…
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának Liszt születésnapi estje Liszt Ferenc egyik legtitokzatosabb művével, Orfeusz, a mitikus dalnok alakjának szentelt szimfonikus költeményével…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!