
Bartók összes hegedűs kamaraműve/1
Összkiadás élőben
Összkiadás élőben
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: streda, 30. september 2020, 19:00
Bartók összes hegedűs kamaraműve/1
Bartók: Andante, BB 26b
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: 2. hegedű-zongora szonáta, BB 85
SZÜNET
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: Kontrasztok, BB 116
Baráti Kristóf (hegedű)
Közreműködnek : Langer Ágnes, Pusker Júlia (hegedű), Klenyán Csaba (klarinét), Fejérvári Zoltán (zongora)
Bartók Béla rendszeresen hangversenyezett korának jelentős hegedűművészeivel, gyűjtőútjai során pedig a falusi hegedűsök játékát kottázta le utolérhetetlen részletességgel. Noha soha nem tanult hegedülni, tapasztalatainak köszönhetően egy idő után úgyszólván mindent tudott a hangszerről. A hegedűjátékról szerzett benyomásainak egyik összefoglalása az Erich Doflein felkérésére készült duó-sorozat, amely a hangszeres tudás elsajátítása mellett a kamarazene gyakorlatának elmélyítését is célul tűzi ki. Bartók számára ugyancsak fontosak voltak a hegedűművészek, akik elévülhetetlen szerepet játszottak egy-egy művének létrejöttében. A Kontrasztok című trió a híres jazzklarinétos, Benny Goodman felkérésére készült, de a két művész között Bartók egyik leggyakoribb hegedűs partnere, Szigeti József volt az összekötő kapocs. A zeneszerzőt felvillanyozó hegedűs hölgyek közül Arányi Jellynek köszönhetjük a két nagyszabású hegedű-zongora szonátát, míg a fiatalkori Andante ajánlása testvérének, Arányi Adilának szól.
A szezon talán legtitokzatosabb című matinéja igazi mesekönyv, egy anekdotagyűjtemény. A zeneszerzők ugyanis olykor a terjedelmes történetek helyett csupán egy-egy benyomást, karaktert, érzést, helyszínt, állatot kívánnak megfesteni a hangok segítségével. Zenei miniatúrák már a barokk korszakban is készültek, az úgynevezett karakterdarabok pedig a 19. században jöttek újra divatba.
„A francia klasszikusok közül legjobban Couperin felel meg temperamentumomnak” – nyilatkozta Ravel 1924-ben. A francia barokk zene emléke előtt hódoló zongoraműve, a Le tombeau du Couperin 1914 ás 1917 között született, zenekari átirata pedig 1919-ben. A kompozíció meglepően hamar eljutott Magyarországra, először 1922-ben, a Svéd Királyi Balett vendégjátéknak zenéjeként szólalt meg, az eredeti zongoraaverzió pedig éppen 100 éve, 1925-ben.
„A legnagyobb nevű külföldi zongorista sem kelt nagyobb érdeklődést, mint Ránki Dezső” – írta 1970-ben a zenekritikus Pernye András a zongoraművész első önálló zeneakadémiai estjéről. Ránki „szokatlanul és csodálatra méltóan perfekt zongorista. Rendkívüli biztonsággal birtokolja és közvetíti a zenei anyagot
Hangzó festmények? Képtelenség! Hiszen a képeket nézzük, a zenéket hallgatjuk. De nem Muszorgszkijnál, aki festő barátja képeit zenésítette meg. És…
Anda Géza diplomakoncertje (1941)
položka/y v košíku
celkom:
Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.