Program


Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál Nyitókoncert

Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál Nyitókoncert

Az utóbbi évek egyik legfontosabb kortárszenei fesztiváljává nőtte ki magát a 2014-ben indult Átlátszó Hang, amelynek estjein egészen új, Magyarországon ritkán hallható zenei irányzatokkal találkozhat a közönség, többségükben fiatal előadók és szerzők révén.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Thursday, January 09 2020 8:00PM

Varga Judit: Anamorphoses 02 (2019) – ősbemutató
Ashley Fure: Therefore I was (2012) – magyarországi bemutató
Wojtek Blecharz: Torpor (2008) – magyarországi bemutató
Marco Stroppa: Osja. Seven Strophes for a Literary Drone (2005–2008) – magyarországi bemutató
Brian Ferneyhough: Time and Motion Study I (1971–1977) – magyarországi bemutató

Ensemble Interface: Nagy Andrea (klarinét, basszusklarinét), Georgia Privitera (hegedű), Christophe Matthias (cselló), Anna D´Errico (zongora), João Carlos Pacheco (ütőhangszerek)

A görög „anamorphosis” kifejezés azokra a felismerhetetlenségig eltorzított képekre vonatkozik, amelyek csak bizonyos nézőpontból, például valamilyen tükör révén válnak láthatóvá. A téli időszak legjelentősebb újzenei fesztiválja, az Átlátszó Hang nyitókoncertjén elhangzó művek közül a bécsi és a budapesti Zeneakadémián egyaránt tanító Varga Judit műve viseli ezt a címet (a kompozíció, amelynek párdarabja a fesztivál zárókoncertjén lesz hallható, a berlini Heroines of Sound és az Átlátszó Hang felkérésére, az Ernst von Siemens Musikstiftung támogatásával készült, és ősbemutatóként hangzik el a koncerten). Az anamorfózis jelenségének ismerete ugyanakkor a többi darab megértésében is segítségünkre lehet. Napjaink egyik legeredetibb zeneszerzője, a Harvardon doktorált Ashley Fure, akitől a New York-i Filharmonikusok rendeltek művet tavaly, „Therefore I was” című darabjában a Parkinson-kór zenei képét rajzolja meg, azt, hogy a működő tudat és a működő test között megszűnt idegrendszeri kommunikáció miként okozza a személyiség torzulását. A fiatal lengyel szerző, Wojtek Blecharz és az egykor a párizsi IRCAM kutatórészlegét vezető olasz Marco Stroppa művei a zene térbeliségével játszanak, ekként torzítva a hangszerek identitását, a 20. század végi, úgynevezett „new complexity” legnagyobb alakja, Brian Feerneyhough pedig a befogadó időérzékének módosításával játszik a „Time and Motion Study I” című, már-már lejátszhatatlanul nehéz szóló basszusklarinét darabban. A műveket előadó Ensemble Interface 2009-ben alakult Frankfurt am Mainban, és a nagy múltú Ensemble Modern örökségét viszi tovább, amennyiben ez utóbbi hangszeres kurzusának hallgatóiból alakult.


A koncert előtt, 18.30-tól  Fazekas Gergely vezetésével a fesztivál kurátorai és a nyitókoncert művészei közös beszélgetnek a  fesztivál programjairól és interaktív beavató foglalkozást tartanak és az elhangzó művekről.

Our offer


Bartók Konzi végzős diákjainak ünnepsége

Tornyai Péter és Zétényi Tamás több száz koncerten játszott együtt az elmúlt 15 évben, különböző, Classicus névre keresztelt formációkban. Emlékezetes volt például Das Wohltemperierte Streichquartett című vállalkozásuk, amelyben a Classicus Quartettel néhány év alatt előadták a vonósnégyes-irodalom összes reprezentatív darabját. 2023 nyara óta Kökény Eszterrel vonóstrióként működnek, és e formájukban először játszanak a Zeneakadémián.

A hatrészes sorozat különleges, ritkán hallható zeneműveket vonultat fel a Zeneakadémia elmúlt 150 évéből. Zenerégészetre várják az érdeklődőket: az intézmény egykori zeneszerzés- és hangszereléstanárainak ritkán hallható művei szólalnak meg.

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.