Program


Takács Kvartett

Takács Kvartett

A vonósnégyes a kamarazene „szent” műfaja: a zeneszerző, aki igazi vonósnégyest tud írni, mindent tud. Mindössze négy hangszer, tizenhat húr áll rendelkezésére, hogy ugyanazt az erőteljes hatást érje el, mint például egy szimfónia, vagy drámaiságban egy opera.

Zeneakadémia saját produkció. Zeneakadémia jegyutalvány és Szabadfelhasználású jegy felhasználható.

A vonósnégyes atyja, Joseph Haydn odáig ment, hogy azt nyilatkozta: nincs szüksége ötödik hangszerre, neki a négy éppen elég. Ezt a tökéletességet reprezentálja az Apponyi grófnak írt kvartettek egyike az op. 74 jelzésű sorozatból. Sosztakovics szintén fantasztikus vonósnégyeseiben – összesen tizenötöt írt – tudta mindazt elmondani az utókornak, amit más formában nem. A két mester között Beethoven zseniális remekművei jelentik a hidat, például a bécsi orosz követ megrendelésére írt Razumovszkij-kvartettek. Azonban nemcsak a zeneszerzők között, az előadóművészetben is csak a legedzettebbek tudják megközelíteni a vonósnégyesek jelentette csúcsokat. Ezek a művek csak akkor kelnek életre, ha a négy muzsikus egységben, ugyanakkor a személyiségjegyeket nem uniformizálva, a legapróbb részletekig kidolgozott produkciókban szólaltatja meg azokat. A Takács Kvartett ilyen együttes, ezért jelent különleges élményt a világhírű csapat minden egyes megnyilvánulása. A formáció, amelyet a névadó Takács-Nagy Gábor vezetésével a Zeneakadémia négy diákja alapított 1975-ben, 1983-tól az Egyesült Államokban működik. A 2015–2016-os évadban két koncerttel tér vissza a Carnegie Hallba, miközben a londoni Wigmore Hallban is évek óta saját sorozatot jegyez.

Műsor

Haydn: C-dúr vonósnégyes, op 74/1
Sosztakovics: III. (F-dúr) vonósnégyes, op. 73.
szünet
Beethoven: C-dúr („Razumovszkij”) vonósnégyes, op. 59/3

Takács Kvartett: Edward Dusinberre, Schranz Károly (hegedű); Geraldine Walther (brácsa); Fejér András (cselló)

Ajánló


Évszázados hagyomány a hangnemekhez különböző karaktereket, hangulatokat társítani. 1806-ban Christian Schubart, A pisztráng…

Sosztakovics utolsó szimfóniáját a korábbiakhoz képest kisebb apparátusra hangszerelte, ugyanakkor a karcsúbb, mozgékonyabb…

A kvartettezés a kamarazenélés csúcsa – a klasszikus zene olyan területe, amely az…