Farkas Gábor - Legendás koncertek 2025/26
Thomán István Beethoven–estje (1919)
Thomán István Beethoven–estje (1919)
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Saturday, October 11 2025 7:30PM
Beethoven: Harminckét variáció egy saját témára, WoO 80
Beethoven: 8. (c-moll) zongoraszonáta, op. 13 („Pathétique”)
Beethoven: Rondo a capriccio, op. 129 („Harag az elveszett garas miatt”)
szünet
Beethoven: 12. (Asz-dúr) zongoraszonáta, op. 26
Beethoven: 14. (cisz-moll) zongoraszonáta, op. 27/2 („Holdfény”)
Farkas Gábor (zongora)
„…Thomán István, Bartók[nak] és Dohnányinak egykori mestere Beethoven-estélyt rendezett a Zeneakadémiában. Az ilyen vállalkozásokat gyakran veszélyezteti az esztétika két követelményének, az egységnek és változatosságnak megvalósítása. Míg az egység önként adódik az által, hogy egy szerző gondolatait és érzéseit halljuk egész este, nagy művészeti feladat ebbe az egységbe változatosságot vinni. Beethoven gazdag fantáziája ebben is segítségünkre siet, csak azután akadjon művész, aki megtalálja a sokféleség kulcsát és előadásával sosem idéz fel monotóniát. Thomán ezekhez a művészekhez tartozik…” Sereghy Elemérnek a Nemzeti Újság 1919. november 4-i számában megjelent sorai Farkas Gáborra – aki szinte teljes egészében felidézi a kritika megjelenése előtt két nappal elhangzott Beethoven-est műsorát – ugyanúgy alkalmazhatók. Hiszen Farkasnak, akárcsak elődjének, Thománnak, „…intuíciója nemcsak külsőségeiben adja vissza Beethovent, de fel tudja tárni a metafizikai szépségek legbenső, legvégső lényegét is.”
A barokk kor csembalóra komponáló szerzői közül az egyik legkiválóbb és legkreatívabb Domenico Scarlatti volt, darabjait a mai kor embere is „szívesen fogyasztja” – állapította meg Debussy az 1900-es évek legelején. Dicséretében természetesen kritikát kell gyanítanunk, a századvég nehéz levegőjű, sűrű zenéjének elutasítását. Az ő ideálja a rokokó könnyedségének és szellemességének, finom érzékiségének újrateremtése volt, egy olyan zenei világ kialakítása, melyet olyannyira csodált például a kora 18. századi festő, Antoine Watteau vásznain.
A Zeneakadémia hallgatóiból alakult Mikrokozmosz Trió már több mint két éve koncertezik, előadásukban most három ritkán játszott művet hallhatunk. Leoš Janáček morva zeneszerző sok tekintetben megelőzte a korát. Életpályája több ponton is rokonságot mutat Bartókéval – bár Janáček majdnem két generációval idősebb volt –: zenéjében jelentős szerep jut a morva népzenei elemeknek, melyek egyre elhomályosodó tonalitással párosulnak
item(s) in basket
total:
Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.